Pont egy éve írtam itt a blogon az egyik kedvenc afrikai befektetési sztorinkról, az MTN nevű telekom cégről. Ez a papír indulás óta oszlopos tagja az Afrika Alapunknak, ugyanis kevés olyan cég van, amely ennyire jó kitettséget nyújtana az afrikai kontinens fejlődéséből való részesüléshez. Akkori cikkemben kiemeltem, hogy az MTN 21 országbeli jelenlétével az átlag alatti mobilpenetrációnak és a magas GDP növekedésnek köszönhetően akvizíció nélkül is nagy bevétel növekedést tud produkálni. Nem mellesleg, az európai szektortársakhoz képest jóval magasabb EBITDA marzzsal működik, stabil a mérlege és nagyon prúdens osztalékfizető. Mivel továbbra is jó befektetési lehetőségnek gondoljuk az MTN-t, jöjjön egy gyors frissítés, hogy mi változott az akkor leírtakhoz képest az elmúlt egy évben.
Befektetőként az első, amit megnéznénk, hogy hol van most a papír árfolyama. Szerencsére az MTN nem okoz csalódást, ugyanis több mint 30%-ot emelkedett tavaly április óta, és még 7%-nyi osztalékot is fizetett a cég. A 2013-as évet 10%-os előfizetői bázis növekedéssel zárta, amely árbevétel és EBITDA szinten még nagyobb növekedést jelentett. Ugyan az MTN maga dél-afrikai székhelyű, de a főszerep már régen nem Dél-Afrikáé, mert a többi piac dinamikus fejlődése révén egyre csökken a csoportszintű eredményben való súlya.
Ami a tavalyi évet illeti, a dél-afrikai operáció nem is teljesített olyan jól, mert nagyon erős volt az árverseny a piacon, amit az MTN kicsit későn reagált le, így kénytelen volt elviselni némi piacvesztést. Azonban az egy előfizetőre jutó átlagos bevétel (ARPU) még mindig itt az egyik legmagasabb (közel duplája az átlagos afrikai ARPU-nak), amely olyan strukturális különbségekre világít rá, melyek érdekesek lehetnek a többi afrikai operációra nézve is a jövőben. Ez a különbség pedig az, hogy a dél-afrikai bevételeknek már csak kb. 60%-a származik a tradicionális hang alapú szolgáltatásokból, míg ez az arány a többi piacon inkább 80% körül van. Dél-Afrikában viszont folyamatosan nő a készülékeladások és az adatforgalom súlya az összbevételben. Vagyis ez alapján a készülékeladásoknak tulajdonítható a többi piachoz képesti sokkal magasabb dél-afrikai ARPU, amely egy kínálkozó lehetőség lehet a többi afrikai országban is. Persze ez attól is függ, hogy az előfizetők mennyire engedhetik meg maguknak a kombinált csomagokat az egyes országokban, és hogy az importvám mennyire drágítja meg a készülékeket. Mindenesetre Dél-Afrika jó kísérleti nyúlnak bizonyul. Steppa nevű okostelefonját átszámítva kb. 10 ezer Ft-ért árulja az MTN Dél-Afrikában, melynek révén 20-30%-kal nőtt a felhasználók adatforgalma. A szektortárstól eltérően (aki hiteles konstrukcióban árulja az okostelefonjait), azt az alsó szegment célozza meg, akik áruhitelt sem nagyon tudnának felvenni.
Persze míg Dél-Afrikában már 70% körüli a 3G lefedettség, addig ez a többi afrikai országban még elég minimális szinten jár. De ami késik, az majd egyszer eljön. És látva az afrikai kontinens telekommunikációs fejlődését, remélhetőleg nem is kell rá olyan sokat várni. Pár hete olvastam egy érdekes cikket a Financial Times-on, hogy hogyan változtatta meg a mobiltelefon használat az agrárszektorban dolgozó afrikai nők életét. Például az egyik ugandai maracuja termesztéssel foglalkozó nő rájött, hogy akár 2x vagy 3x annyit is kaphat a fővárosban a terméséért, mint amennyit a helyi felvásárló kínált addig nekik. Közel 600 hasonló farmertársának segített azzal, hogy megszervezte a szállítást, és így mindenki reális árat kaphat a terményeiért. Mindezt pedig a mobiltelefon használat segítségével sikerült elérniük, mert a maracuja termesztők így mindig tudják értesíteni az említett hölgyet, ha beérett a termésük. De a cikkben egy tanzániai példa is előkerült, ahol a 3 ezer szárnyas nevelésével foglalkozó farmer telefonon tartja a kapcsolatot a legnagyobb tanzániai szupermarkettel, hogy mikor és mekkora mennyiségben szállíthatja a csirkéit.
Visszakanyarodva az MTN-hez, a múltkori cikkben említettem, hogy profittermelési szempontból a nigériai operáció számít az MTN legfontosabb operációjának, mert itt a csoport átlagos 40% körüli EBITDA marzsával szemben 55%-nál is többet tud elérni a cég. 2013-ban a végződtetési díjak drasztikus csökkentése miatt ugyan a marzs 55%-ra csökkent, de 20%-kal nőtt az előfizetői bázis, vagyis a 170 millió fős nigériai piacban még mindig rengeteg a tartalék.
Összességében úgy gondolom, hogy az MTN-nek továbbra is helye van az afrikai befektetéseink között. A 30-40%-os árfolyam emelkedés ellenére az értékeltség nem szaladt el annyira (13-as P/E, 6-os EV/EBITDA), mert hasonló mértékű volt az eredménybővülés is. A gazdag cash-flow termelő képesség, a 6% körüli osztalékhozam és a nettó készpénzállomány pedig mind olyan tényezők, amelyek a jövőben is hozzájárulhatnak majd a befektetők megörvendeztetéséhez.