Mindennapi munkánk legnagyobb részét kedvező befektetési lehetőségek kutatása teszi ki. Ennek tudatában hívta fel figyelmünket egyik közgazdász ismerősünk a leendő trafikokban megtestesülő értékre. Mivel az alapjaink csak értékpapírokba fektethetnek, a trafikok pedig kevés valószínűséggel alakulnak részvénytársaságokká, a kérdésfelvetés pusztán elméleti. Értékelési szemszögből azonban izgalmas a feladat és jól demonstrálja a politikai bizonytalanság értékromboló hatását.
Ha egy befektetési lehetőséget elemzünk vevői szempontból, megpróbálunk minél konzervatívabb feltételezésekkel dolgozni. A dohánytermékek forgalma a Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetsége szerint 2012-ben 500 milliárd Ft volt. A feketepiac várható térnyerése és a dohányzás visszaszorítására tett erőfeszítések miatt azzal kalkuláltunk, hogy ez az összeg idén az árrés emelkedése miatt csak kis mértékben, az elkövetkezendő 20 évben azonban még reálértékben sem növekszik. A kiskereskedelmi árrésre pontos számunk van, Orbán Viktor 12%-ot javasol. Költségként munkabérrel, a trafik bérleti költségével, annak rezsijével, az elhanyagolható koncessziós díjjal és forgótőkeként átlagosan 8 millió Ft-tal számoltunk. A diszkontfaktor 10%-os, ennek fele a kockázatmentes hozam, másik fele a kockázati prémium.
5415 nemzeti dohánybolttal számolva egy átlagos trafik értékére 50 millió Ft adódik. Ha feltételezzük, hogy a felsorolt költségelemeket a kiegészítő termékek (energiaital, üdítő, stb.) forgalmazása fedezi, az üzletünk nettó jelenértéke 87 millió Ft-ra növekszik. A kiosztott koncessziók értéke tehát konzervatívan számolva valahol 270 milliárd és 470 milliárd Ft között lehet.
Igen ám, de mennyire biztos lábakon áll ez a biznisz? Mi történik abban a ma még valószínűtlennek tűnő, de figyelmen kívül semmiképpen sem hagyható esetben, ha a jelenlegi kormányzó párt 2014-ben nem tudja megőrizni a hatalmát? A leendő trafikosok összetételét látva bátran feltételezhetjük, hogy ebben az esetben gyors romlás következik be az iparági feltételekben, vagyis prudensen csak az első év profitjával számolnánk, amire 6-9 millió Ft adódik. Abban a valószínűbbnek tartott esetben, ha a trafikos bonanza a 2018-as választásokig tart, üzletünk értéke 26-40 millió Ft közé tehető.
Mivel a koncessziós díj évi pár százezer Ft, még a „worst case” esetben is megéri trafikot nyitni, trafikosaink jóléte azonban extrém módon függ a politikai folyamatoktól.