A héten lezajlott sajtótájékoztatón újabb információk láttak napvilágot a Norbi Update kibocsátással kapcsolatban. Mivel úgy láttuk, hogy nagy az olvasói érdeklődés a téma iránt, beledolgoztam ezeket az új információkat a múlt heti modellbe. Mivel a sajtótájékoztatón nem voltam jelen, a Portfolio.hu beszámolója alapján dolgozom. Számomra a legfőbb tanulságok az alábbiak:
- Norbi újabb megerősítése nyomán nőtt a valószínűsége, hogy a Cég számára alapvető fontosságú védjegyek valóban be lesznek apportálva. Ez mindenképpen jó hírnek számít.
- A külföldi boltok jövőjéről is információhoz jutottunk - bár a közlemények leginkább "wishful thinking" benyomást keltenek, az embernek az az érzése, hogy a "4 országban kb. 30-30 bolt a következő 4 évben" közlemény nem egy alaposan felépített terv része, hanem a "papír mindent elbír" alapon születtek. A kulcs itt is, hogy mennyi jutalékot hoz egy bolt? Az elszórt információmorzsákból itt is fel lehet építeni egy becslést. A külföldi boltokból a szlovákhoz képest 3x-os árrés várható. A Kibocsátási Tájékoztató adatai alapján a szlovák boltokból (29 db) heti 200e Ft jutalék érkezik (az összestől együtt). Ez éves kb 10.4 millió Forintot jelent (a boltoktól összesen). Ez nagyon kevés, jócskán elmarad a magyar boltok átlagos jutalékától, és mutatja azt is, hogy mennyivel nehezebb a helyzet külföldön. Ha elfogadjuk az új prognózist (4x30 új bolt 3 év alatt) és azt hogy a forgalom is nő (3 év alatt 35e euro lesz a 25e-res szlovákhoz képest, illetve a szlovák árrés is 3x-ozódik), az kb azt jelenti, hogy mondjuk a szlovákhoz képest 1,4-szereződő forgalom és 3x-ozódó árrés 4,2-szeres jutalékbevételt jelent egy átlagos szlovák bolthoz képest, azaz évi 1.5 millió Forintot. Ez az éves jutalékszint sokkal jobb, mint a 360 ezres szlovák, de még jócskán elmarad a számításaim szerint 6.56 milliós magyartól. Ha viszont abból az információból indulunk ki, hogy a 4. év végén a 120 új boltból (+ meglévő szlovákok) közel 500 millió Forint jutalék származik, az új boltonként kb 4 millió Ft jutalékbevételt jelent. Ez a kétféle számítás óriási különbséget jelent. Számomra logikusabbnak tűnik a 4 millió Forintos jutalékszint, ezért a modellben azt használtam, de ez a része is módosítható a modellnek a C12-es cellában. Nem szabad elfeledkezni az új boltok csatlakozásakor keletkező egyszeri extra bevételről sem, ezt a magyarral azonosnak vettem (1,5m Ft/új bolt)
- Agassi költségére a jelenlegi becslés évi 1 millió euró, azaz mai árfolyamon számítva kb 312 millió forint. Ez továbbra is nagyon sok, de ha összejön a várakozás szerinti éves 500 millió Forint jutalékbevétel, akkor legalább nem értékromboló a cég szempontjából. Ezért is logikusabb az évi 4 millió forint/ bolt/év várakozás. Évi 1.5 millió *120 = 180 milliós bevétellel már az üzleti terv szintjén sincs esély kigazdálkodni Agassi költségét, így semmi értelme nem lenne az egésznek. Az érv, hogy Agassi és családja majd "belép" a cégbe eléggé nehezen értelmezhető. Ha be akarna "lépni", akkor a tőkeemelés kiváló alkalom lenne a számára. Mondjuk pénz helyett kérhetne részvényt 990 Ft-os beszámítási áron. Az még a kamera előtti ölelkezésnél is jobban erősítené a bizalmat.
Forrás:Index
- kiderült az is, hogy a 4. év végére 107 magyar üzlettel számol a menedzsment, ami pesszimistább, mint a mi előző várakozásunk, és a korábbi modellhez képest jelentős cégérték csökkentő tulajdonsággal bír. Az alacsonyabb boltszám növekedés miatt viszont a kannibalizációs hatás kisebb lesz, így a boltonkénti éves forgalom növekedésével kapcsolatban optimistább feltételezésekkel éltem.
- nem számoltam azzal, hogy az új boltok egy részét várhatóan saját erőből kell finanszírozni (legalább is az elején), illetve, hogy külföldön Agassi mellett nyilvánvalóan további marketingköltségekre is szükség lesz majd. Ezek mind negatív kockázatot jelentenek a jelenlegi árhoz képest.
Összességében mindent beépítve a modellbe az új célár 469 Forint lett ( a korábbi 573 Ft-tal szemben, és legfőképpen a 990Ft-os kibocsátási árral szemben), a korábbinál pesszimistább magyar rész nagyobb negatívum, mint amennyi pozitívumot a külföldi terjeszkedés jelent, de a célár érzékeny a feltételezett paraméterekre, ezért továbbra is arra biztatok minden érdeklődőt, hogy bátran játsszon a paraméterekkel, a cél, hogy mindenki be tudja értékelni a céget a saját várakozásai alapján, és hogy lássa az összefüggéseket.
Az updatelt modell megtalálható ITT