Szerző: FisherMan  2014.07.04. 15:17

A szuperciklus kifejezésről nekem mindig a nyersanyagpiaci szuperciklus jut eszembe, de létezik egy kevésbé ismert szuperciklus is, mégpedig a repülőgép-ipari szuperciklus (aircraft super cycle), amiről ez a poszt fog szólni. Egy ciklus attól szuper, hogy nagyon hosszú ideig tart, az árupiaci szuperciklus például a 2000-es évek elején kezdődött és a nyersanyagárak emelkedése egészen 2011-ig fennmaradt. A nyersanyagpiaci szuperciklus legfőbb mozgatórugója a folyamatos népességnövekedés mellett a feltörekvő piacok gazdasági növekedésével együtt járó infrastrukturális beruházások voltak. Az így megnövekedet árupiaci kereslet a nyersanyagok áremelkedésében csapódott le. A repülőgép-ipari szuperciklus eljövetelében is az előbb említett tényezők játsszák a legfontosabb szerepet. A világgazdasági növekedés motorjai az előrejelzések szerint továbbra is a feltörekvő piacok maradnak. A jelentős gazdasági növekedésnek köszönhetően ezekben az országokban milliók fognak majd kitörni a szegénységből és lépnek majd át a középosztály egyre szélesebb táborába. Az Airbus előrejelzése szerint a következő 20 évben a világ középosztálya több mint kétszeresére nő, míg Ázsiában megnégyszereződik!

A globális középosztály alakulása

Kép1_6.png

Forrás: Airbus Global Market Forecast 2013-2032, Boeing: Current Market Outlook 2013-2032

A növekvő jólétnek és az egyre szélesebb középosztálynak köszönhetően egyre több ember előtt nyílik majd meg a lehetőség a repülés iránt, illetve a növekvő középosztály fogyasztása várhatóan a légi kereskedelemi forgalomra is pozitív hatással lesz.  Mindezek következtében az iparági szakértők a légiforgalom megduplázódására számítanak a következő 20 évben. 

Globális légiforgalom várható alakulása

Kép2_6.png

Forrás: Airbus Global Market Forecast 2013-2032, Boeing: Current Market Outlook 2013-2032

Ezt felismerve a nagy légitársaságok is gőzerővel újítják meg a flottájukat, illetve bővítik őket. Az előrejelzések szerint a légitársaságok repülőgépflottája leköveti a keresletbővülés mértékét, és szintén meg fog duplázódni a következő húsz évben. Viszont itt figyelembe kell venni azt is, hogy a jelenleg üzemben lévő gépek több mint 2/3-a vagy el fogja érni a hasznos élettartama végét, vagy annyira elavult, hogy muszáj lesz lecserélni. Ennek következtében a következő húsz évben a most üzemben lévő gépek több mint 160%-át kell legyártani, hogy tartani lehessen a várható keresletbővüléssel a lépést. 

Új repülőgép kereslet várható alakulása

Kép3_7.png

Forrás: Airbus Global Market Forecast 2013-2032, Boeing: Current Market Outlook 2013-2032

Hogyan lehet kitettséget szerezni ebből a folyamatból?

Pár nappal ezelőtt volt például egy nagyon érdekes repülőgép-alkatrészgyártó osztrák cég tőzsdei bevezetése. Ez a vállalat a FACC AG, amely kompozit alkatrészeket gyárt repülőgépekhez és első számú beszállító szinte az összes nagy nyugati repülőgépgyárnak (Boeing, Airbus, Bombardier, Embraer, stb).

A repülőgépgyártásban egyre nagyobb trend (főleg a nagyobb gépeknél), hogy az alumíniumot egyre inkább kompozit anyagokkal helyettesítik. Ezeknek az anyagoknak nagyon sok hasznos tulajdonságuk van, de a legjelentősebbek a jóval alacsonyabb tömeg és az ezáltal elérhető alacsonyabb fogyasztás, a korrózióállósság illetve a tartósság. Mivel az üzemanyagköltségek a folyamatosan emelkedő olajárak következtében a működési költségek egyre nagyobb hányadát teszik ki, ezért egy gép fogyasztása az egyik legfontosabb szempont egy új flotta beszerzésénél.

Kompozit anyagok aránya a repülőgépek teljes súlyából 

Kép4_5.png

Forrás: Roland Berger: The global aerostructures tooling equipment market, 2012

Egyébként a repülőgép-alkatrész piac előrejelzése viszonylag egyszerű, mivel egy új repülőgép gyártását általában egy hosszú tervezési periódus, majd egy 10-15 éves gyártási periódus követi. Így tehát, akinek sikerül megcsípni egy beszállítói szerződést egy új gép gyártására, annak a következő 10-15 évben viszonylag jól előre tervezhető bevételei lesznek. Ebből a szempontból a FACC meglehetősen jól áll, mivel szinte az összes új modellbe beszállít. Mindezek következtében a menedzsment 2020-ig két számjegyű árbevétel növekedésre, illetve a portfólió érésének köszönhetően a profitabilitás növekedésére számít. A cég árazása sem tűnik elrugaszkodottnak a maga 12,4-es PE-jével és a 6,2-es EV/EBITDA-jával, aminek következtében vállalatot egy igen érdekes hosszú távú befektetési lehetőségnek gondolom. 

Címkék: repülőgép portfolioblogger Airbus Boeing FACC repülőgép ipar

A bejegyzés trackback címe:

https://fundman.blog.hu/api/trackback/id/tr336472405

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

T Dani 2015.03.13. 14:40:44

Sziasztok,

Nézegetitek még a FACC-ot?
Az elmúlt napokban eléggé szép szintekre esett le. Kicsit megnézve a számokat érdekes a story csak a management elég sokat bénázik nem nagyon teljesíti a guidance-t + 1.3-on fedezte az USD-t.

Mi a véleményetek?
Dani

FisherMan 2015.03.13. 16:45:18

Szia Dani!

Engem ami a leginkább zavar a történetben, hogy lényegében eltűnt az a cash a cégből amiből akvirálásra bevontak az IPO-n. És ezt fél év alatt sikerült, szóval a menedzsment hitelessége eléggé leesett a szemünkben. Másrészről ezeken az olajárakon szerintem egyáltalán nem éri meg új gépeket venni. Szerintem teljesen más az új vs régi gép dillemma a ha az az olajárra a feltételezés, hogy 100 dollár és emelkedik, vagy az hogy 70 dollár és emelkedik (és most még a 70 is álomnak tűnik). Erre egyébként van egy nagyon jó bloomberges grafikon. Szóval mi csökkentettettük a súlyát a portfoliókban.