Szerző: Ági.  2012.11.19. 16:39

Nigériára gondolva legtöbbeknek nem éppen a sörszektor ugrik be először, ami nem is csoda, hiszen egész Fekete Afrika a világ sörfogyasztásának alig 5%-át teszi ki, és mindehhez Nigéria pedig csak 15%-kal járul hozzá. Ám az idei egyik legnagyobb aktív pozíciónk az Afrika Alapban éppen ebből a szektorból került ki. A Nigerian Breweries papírjaival több, mint 40%-os profitot realizáltunk. A nigériai sörfogyasztás az elmúlt tíz évben évente átlagosan 10%-kal nőtt, és az ezt támogató gazdasági tényezők várhatóan a következő 5-10 évben is megmaradnak.

 

De akkor lássuk részletesen, hogy melyek is ezek a tényezők...

1.       Stabilan növekvő GDP

Az IMF előrejelzése szerint 2012 és 2017 között évente átlagosan 6-7%-kal fog növekedni a nigériai gazdaság GDP-je, melyből adódóan megnő a lakosság elkölthető jövedelme. A tapasztalatok szerint a fogyasztói kosarakban helye van az alkoholos italoknak (hogy is ne lenne :)), és Nigéria esetében a fő ital a sör (mint ezt később látni fogjuk). Vagyis feltételezhető, hogy az egy főre jutó sörfogyasztás további növekedés előtt áll.

sörös kép 2.jpg

2.       Bővülő lakosság

Nigéria 160 millió fős lakosságával Afrika legnépesebb országa, amely várhatóan a következő 5 évben is hozza a tőle megszokott 2,5-3%-os éves növekedést (bár az elemzések nem térnek ki rá, de az alkoholfogyasztás ebben a folyamatban mind katalizátorként, mind végtermékként megjelenik). A korfa hihetetlenül fiatal: a 2012-es adatok alapján a lakosság 77%-a 35 éven aluli, vagyis a sörfogyasztásra alkalmas bázis folyamatosan bővül, évente kb. 1 millió fiatal éri el a legális alkoholfogyasztási korhatárt.

korfa.pngForrás: US Census Bureau

3.       Városiasodás

Nigériában valamivel több, mint a lakosság fele él városokban, ám ez az arány a következő években tovább nőhet, amely kedvez a sörgyártóknak, mert egyre több potenciális vásárlót találhatnak meg termékeikkel. Mivel az afrikai országokban az infrastruktúra még nem igazán nevezhető jól kiépültnek, így a söripar szereplőinek a vidéki területek elérése sokszor nagy erőfeszítéseket igényel, mint azt ez a videó is mutatja.

4.       Házilag készített sörök fogyasztásának háttérbe szorulása

Nigériában meglehetősen nagy súlyt képvisel a házi sörök fogyasztása, mivel rengeteg házi sörfőző működik. 2005-ös adatok alapján az összes alkoholfogyasztás kb. 90%-a a házilag készített termékekhez volt köthető, melynek legnagyobb részét a sör alkotta. Azonban a jólét növekedésével és a középosztály bővülésével várhatóan egyre többen engedhetik majd meg maguknak, hogy áttérjenek a házilag készített sörökről az üzletekben kaphatókra. Vagyis a sörgyárak vélhetően egyre nagyobb szeletet fognak tudni kihasítani a sörfogyasztás nagy, habos tortájából, melynek mérete az első 3 pontban körüljárt tényezők miatt egyébként is növekedni fog. 

Nigériai alkoholfogyasztás

A nigériaiak az alkoholos italok közül a sört kedvelik leginkább, ugyanis 2011-es adatok alapján az elfogyasztott alkoholmennyiség 81%-át a sör tette ki. Felmerül a kérdés, hogy ez tényleg a sör iránt való elkötelezettségükből adódik-e, vagy inkább csak az okozza, hogy a többi alkoholfajtához viszonyítva olcsó a sör. Ha az utóbbi áll fenn, akkor lehetséges, hogy az egy főre jutó GDP növekedésével párhuzamosan nem a sörfogyasztás fog megnőni, hanem olyan alkoholfajtákra váltanak át az emberek, amit addig nem engedhettek meg maguknak. Ám az afrikai kontinens sörfogyasztását vizsgálva nem ez tűnik valószínűnek.

Nigéria alkohol megoszlás v3.png

A lenti ábrák közül a bal oldalin látható, hogy a kontinens teljes sörfogyasztásának felét 3 ország adja, Dél-Afrika, Nigéria és Angola. A jobb oldali ábrán pedig egyből szembetűnik, hogy az említett 3 ország közül Nigériának a legkevesebb az egy főre jutó sörfogyasztása, Dél-Afrikához vagy Angolához képest még sehol sincs, és még így is a második legnagyobb sörpiac Afrikában. Így tehát el tudjuk képzelni, hogy a GDP növekedésével még mekkora potenciál van a nigériai sörpiacban. Az egy főre eső sörfogyasztási statisztikák alátámasztják, hogy valóban kedvelik az afrikaiak a sört, és nagyobb jólétben számottevően többet fogyasztanak belőle. Persze annyi torzítás talán van a nigériai sörfogyasztási adatokban, hogy a nigériai népesség fele muszlim vallású, így ők kiesnek a sörfogyasztói csoportból. Vagyis ha velük kikorrigálnánk a fogyasztói bázist, akkor 20,3 literre nőne az egy főre eső alkoholfogyasztás - de ez egyébként még mindig elég alacsony a 27,5 literes világátlaghoz, vagy Európa és Amerika 60 liter feletti, illetve Dél-Afrika 58 literes fogyasztásához viszonyítva, szóval bőven van tér a növekedésre.

Afrikai sörpiac group kép v4.png

 

Nigériai sörpiac szereplői

A nigériai sörpiacot alapvetően 2 szereplő uralja. Az egyik a Nigerian Breweries, amely 71%-os piaci részesedésével jóval megelőzi a második helyen lévő Guinness Nigeriat. Az említett 2 szereplő egyébként viszonylag jól megfér egymás mellett, mivel különböző sörtípusokban erősek. A Nigerian Breweries fő profilja a világos sör gyártása, míg a Guinness Nigeria a barna sör szegmensre specializálódott.

Ami pedig a különböző típusú sörök kedveltségét illeti, a világos sör 65%-os részesedésével a legnépszerűbb Nigériában. A fogyasztás negyedét az édes, alacsony alkoholtartalmú (0-1%) malátasörök adják, melynek oka, hogy a népesség fele muszlim vallású, így ez az egyetlen sörtípus, amely számukra is fogyasztható (tehát mikor velük kikorrigáltuk a fogyasztási adatokat, még konzervatívak is voltunk). Annak ellenére pedig, hogy Nigéria az Egyesült Királyságot is megelőzve a legnagyobb barna sör piac a világon, volumenben így is alig több mint 10%-át teszi csak ki az ország által elfogyasztott összes sörmennyiségnek. Ennek fő oka a magasabb ára, mivel majdnem 50%-kal drágább, mint a nigériai világos sörök.

sörös kép 1.jpg

Nigerian Breweries

A Nigerian Breweries domináns pozícióját a világos sör kedveltsége mellett folyamatosan bővülő termelő kapacitásainak és az országot viszonylag jól lefedő értékesítési hálózatának köszönheti. Legnépszerűbb márkái a Star és a Gulder, de 11 termékes portfoliójával az összes szegmensben képviselteti magát. Az elmúlt 8 évben a cég szektortársához képest is kiemelkedő pénzügyi teljesítményt nyújtott. Árbevételét évente átlagosan 18%-kal, adózott eredményét pedig 33%-kal tudta növelni (Guinness Nigeria esetében ez 15% és 12%), és ezt a kiváló teljesítményt természetesen a tőzsdei árfolyam is lekövette (lásd lent). A vállalat jó teljesítményéhez nagyban hozzájárul árazási stratégiája is, ugyanis sikeresen tudja továbbhárítani a magas inflációs környezet okozta költségemelkedéseket.

NB price v2.pngNigerian Breweries árfolyama (Forrás: Bloomberg)

Értékeltségét tekintve jelenleg kicsit túlárazottnak tartjuk a Nigerian Breweriest, mivel több, mint 20-as előremutató P/E-n forog. Ugyan a Consumer szektorbeli papírok értékeltsége általában elég magas, de a Nigerian Breweries saját historikus átlagához képest is felülértékeltnek tűnik. Az Afrika Alapban egyébként idén ez a papír volt az egyik legnagyobb aktív pozíciónk. De mivel kicsit előreszaladt a papír árazása (már több, mint 40%-ot hozott, mióta megvettük az Afrika Alapba), így visszavágtuk a kitettségünket. Azonban a körüljárt tényezők miatt továbbra is az egyik legizgalmasabb szektornak tartjuk Nigériában, és már várjuk a korrekciót, hogy újra be tudjunk szállni a papírba.

 

 

 

Címkék: afrika sör nigéria portfolioblogger befektetési sztori Nigerian Breweries

A bejegyzés trackback címe:

https://fundman.blog.hu/api/trackback/id/tr614914703

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása