Szerző: bargain_hunter  2013.05.03. 11:45

Mindennapi munkánk legnagyobb részét kedvező befektetési lehetőségek kutatása teszi ki. Ennek tudatában hívta fel figyelmünket egyik közgazdász ismerősünk a leendő trafikokban megtestesülő értékre. Mivel az alapjaink csak értékpapírokba fektethetnek, a trafikok pedig kevés valószínűséggel alakulnak részvénytársaságokká, a kérdésfelvetés pusztán elméleti. Értékelési szemszögből azonban izgalmas a feladat és jól demonstrálja a politikai bizonytalanság értékromboló hatását.

Ha egy befektetési lehetőséget elemzünk vevői szempontból, megpróbálunk minél konzervatívabb feltételezésekkel dolgozni. A dohánytermékek forgalma a Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetsége szerint 2012-ben 500 milliárd Ft volt. A feketepiac várható térnyerése és a dohányzás visszaszorítására tett erőfeszítések miatt azzal kalkuláltunk, hogy ez az összeg idén az árrés emelkedése miatt csak kis mértékben, az elkövetkezendő 20 évben azonban még reálértékben sem növekszik. A kiskereskedelmi árrésre pontos számunk van, Orbán Viktor 12%-ot javasol. Költségként munkabérrel, a trafik bérleti költségével, annak rezsijével, az elhanyagolható koncessziós díjjal és forgótőkeként átlagosan 8 millió Ft-tal számoltunk. A diszkontfaktor 10%-os, ennek fele a kockázatmentes hozam, másik fele a kockázati prémium.

5415 nemzeti dohánybolttal számolva egy átlagos trafik értékére 50 millió Ft adódik. Ha feltételezzük, hogy a felsorolt költségelemeket a kiegészítő termékek (energiaital, üdítő, stb.) forgalmazása fedezi, az üzletünk nettó jelenértéke 87 millió Ft-ra növekszik. A kiosztott koncessziók értéke tehát konzervatívan számolva valahol 270 milliárd és 470 milliárd Ft között lehet.

Igen ám, de mennyire biztos lábakon áll ez a biznisz? Mi történik abban a ma még valószínűtlennek tűnő, de figyelmen kívül semmiképpen sem hagyható esetben, ha a jelenlegi kormányzó párt 2014-ben nem tudja megőrizni a hatalmát? A leendő trafikosok összetételét látva bátran feltételezhetjük, hogy ebben az esetben gyors romlás következik be az iparági feltételekben, vagyis prudensen csak az első év profitjával számolnánk, amire 6-9 millió Ft adódik. Abban a valószínűbbnek tartott esetben, ha a trafikos bonanza a 2018-as választásokig tart, üzletünk értéke 26-40 millió Ft közé tehető.

Mivel a koncessziós díj évi pár százezer Ft, még a „worst case” esetben is megéri trafikot nyitni, trafikosaink jóléte azonban extrém módon függ a politikai folyamatoktól.

 

smoking-money.jpg

Címkék: magyar trafik portfolioblogger befektetesi sztori

A bejegyzés trackback címe:

http://fundman.blog.hu/api/trackback/id/tr155263652

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Miért nem gátak épültek stadionok helyett? 2013.05.04. 08:49:26

Teljesen új trafiktendert, mert ez is simli!

Szép "nemzeti", igaz magyar, keresztény fidesz simli ez is!

Sajtóközleményben tudatta a Tiffán családhoz köthető Colchicum Kft., hogy a szálláshely-fejlesztésre (Új Magyarország Fejlesztési Terv ROP pályázat) tavaly év végén elnyert 108 milliós uniós pályázati pénzből elkezdődtek a Colchicum Kft. panzió-fejlesztései. Az összegből egy 20 férőhelyes panziót és melegkonyhát alakítanak ki, de lesz kerékpártároló, valamint a borozótér is megújul a Tiffán-pincészetben. A fejlesztés kapcsán két munkahelyet tudnak létesíteni, a beruházás teljes összege pedig 154 millió forintra rúg.
Bár üdvözlendő dolog megyénkben a munkahelyteremtés, több kritikát is megfogalmaztak a Colchicum számára leosztott uniós pénzzel kapcsolatban. Az első az, hogy a regionális fejlesztési tanács - mely elbírálja a pályázatokat - jogutódjaként tevékenykedő megyei önkormányzat vezetője nem más, mint Tiffán Zsolt. Olyan ez, mintha Tiffán Zsolt Tiffán Zsoltnak szavazta volna meg a támogatási összeget. Hasonló okból Wekler Ferenc anno két fontos politikai posztjáról is lemondott, miután elnyert több nagy összegű pályázatot.

Többen azt kifogásolták, hogy ugyanezen a pályázaton a hat nyertesből Tiffán cége mellett még két másik vállalkozás is erőteljesen köthető a Fideszhez. A Hausmann Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. bár felesége lánykori nevén fut, valójában Schneider János érdekeltsége, vagy az övé is, mindenesetre tag a kft-ben. Schneider az ismert bajor autómárkával kereskedik, és a Fidesz egyik helyi háttérembereként ismert. Korábban a Fidesz-KDNP színeiben a pécsi közgyűlés képviselője is volt, jelenleg a Pécs Holding Igazgatóságának és az Ipari park felügyelőbizottságának is tagja.

Pogányban a Mátrix-Workmanlike nyert 270 millió forintot. Zsuffa Ákoson keresztül a cég szervesen kapcsolódik az orbáni fogászati turizmus programirodához. Bár többen lemondásra szólították fel Tiffán Zsoltot a tavalyi eset kapcsán, a megyei elnök kitartott, a szocialistáknak pedig azt válaszolta: azok neki ne papoljanak erkölcsről, akik 2006-ban szemeket lövettek ki, 1956-ban pedig az elődpárt tagjai embereket öltek.

Érdekes adalék, hogy a pályázati eredmények kihirdetése után pár nappal a Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség vezetőjét, Farkas Tibor azonnali hatállyal felmentette Németh Lászlóné fejlesztési miniszter. Farkasról köztudott, hogy a jelenleg kormánymegbízottként dolgozó Hargitai János kereszténydemokrata politikus bizalmasa volt, mindketten a megyei önkormányzatnál dolgoztak.

Mr. Waszabi 2013.05.04. 08:49:36

Hát igen, érdekes kérdések vetülnek fel.
Aki mindent egy lapra tesz fel, monopóliumot birtokol, az sokat kockáztat. Sokat nyerhet, de a bukással is mindent visz.
Lehet, hogy a FIDESZ többséget szerez még jövőre, de a 2/3 már erősen kérdéses. Az egyszerű többség pedig csak kínlódásra lesz jó, nem tudnak módosítani egyetlen, általuk 2/3-hoz kötött törvényt sem. Az pedig nagyon kellemetlen lesz, mert egész eddigi taktikájuk azon alapul, hogy a törvényrendszer szőnyegét gyorsabban cibálják, mint ahogy a rajta álló gazdasági szereplők - így a lakosság is - ugrálni tudnak.

Mr. Waszabi 2013.05.04. 09:12:26

Nem jó úton megy az ország. A magyarnak a közpénzekkel amúgy is sok baja volt eddig is, gyenge pontja volt ez mindenkoron, s ebből ki kéne gyógyulnia ahhoz, hogy igazi erős gazdasága legyen. Ugyanis az állam megrendelésekért folytatott tiszta pályázati verseny sem igazi piaci verseny, nem hatékony és nem is innovatív, legritkább esetben kényszerít ki innovációt, fejlesztést, nem kell hatékonyságot növelni, míg a szabad piacon csak így lehet megélni. Az jelen esetben irreleváns, hogy a közpénz a magyar adófizetőké vagy EU-s támogatás, ez csak elosztásról szól, aminek a piachoz, versenyhez s ezáltal hatékonysághoz semmi köze nincsen. Ez utóbbi a rákfenéje az egésznek.
Fejlett - és nem mellesleg demokratikus - gazdaságokban van egy egészséges arány a valódi piaci verseny, azaz a cégek és a fogyasztók piacán folyó verseny és az állami büdzséből meregető vállalkozói szektor mérete, volumene közt. A fejlett országokban ez az egyensúly biztosít stabil és erős gazdaságot az állam alatt, s megfelelő bevételt az államnak saját projektjeihez. Fordítva ez a büdös életben nem működött, erre kéne felfigyelni. Vannak természetesen stratégiai területek, ahol egyes cégek, cégcsoportok technológiájuknál, tevékenységi körüknél fogva az állam kizárólagos vagy stratégiai partnerei, pl a hadiipar, vagy az olaj és gázkitermelés, de a fejlett országokban nem az államból él az emberek, vállalkozások többsége, hanem fordítva: amit termel a szabad piac, abból él az állam. Nem mindegy.

sárkányfő 2013.05.04. 09:43:12

A poszt nem számol azzal, hogy a politikai kockázat nulla, ugyanis a ha a leghalványabb esélyét látják hogy nem nyernek, akkor akár még jövő tavasszal is, az utolsó pillanatban is simán élni fognak a 2/3-ukkal, és beírják az alkotmányba a trafikosok névsorát és az államilag garantált hasznot is.
Láttunk már jó sok lex fidesz törvényt, miért pont ezt hagynák ki.

anyadmajma 2013.05.04. 11:08:30

@Mr. Waszabi: nos, amit leírtál, arra nagyon jó példa a spanyol gazdaság. Ők pont ezt csinálták az elmúlt évtizedben. Nekik sem jött be, mint ahogy senkinek sem jöhet be ez a taktika. De mi azért majd megmutatjuk, működni fog ez, elvtársak, majd meglátjátok!